Waarom verzamelen we zoveel data?

De mens heeft iets met verzamelen, bijna iedereen heeft vroeger weleens wat verzameld. Zo heb ik een blauwe maandag postzegels verzameld, ook voetbalplaatjes van Panini en ja, ook nog buttons van Doe Maar.  Alle drie de verzamelingen heb ik niet meer en waarom ik postzegels, plaatjes en buttons verzamelde? Geen flauw idee! Waarschijnlijk omdat ‘iedereen’ het destijds deed. De platen van Doe Maar heb ik nog maar de buttons niet. Verzamelen is iets natuurlijks en het kan in 99,9% van de gevallen geen kwaad maar verzamelen kan ook omslaan in een stoornis ’Hoarding’ oftewel verzamelstoornis.

Seph Fontane Pennock (The lean website) heeft hier in twee artikelen uitgebreid over geschreven en geeft een mooie inkijk over de psyche van de mens als het gaat over verzamelen:

https://www.marketingfacts.nl/berichten/motivaties-achter-verzamel-en-hoardgedrag

https://www.marketingfacts.nl/berichten/e-hoarding-digitale-verzamelziekte

Ook bedrijven verzamelen en dat is natuurlijk logisch aangezien dat bedrijven door mensen worden geleid. Management wil steeds gefundeerder beslissingen nemen en daarom wordt er steeds meer op grote schaal data verzameld. Daar is niks mis mee zolang je daar maar open en eerlijk over bent. Door open en eerlijk te zijn over het verzamelen van data geef je klanten een keuze om bewust te kiezen voor jouw diensten en producten. Als je dan ook nog aantoont dat je integer handelt in het verzamelen van die data en dat je goed op de data van klanten past, dan heb je als een bedrijf enorme pluspunten ten opzichte van de bedrijven die dat doen. Maar wees voorzichtig, laat verzamelen niet ontsporen in hoarding!

Image